Bona tarda regidors, regidores i veïns del poble,
Avui ens trobem per debatre el Ple de pressupostos per al 2010 del municipi de Tordera, abans d’entrar a analitzar la proposta de pla de sanejament que porten a aprovació Convergència i Unió amb Esquerra Republicana de Catalunya, deixin-me que faci una sèrie de consideracions prèvies.
He decidit llegir la meva intervenció, perquè hi ha persones que poden tenir el dó de l’oratòria i altres que tenim el dó de la feina i la constància. I aquest no és un debat qualsevol, cal mesurar molt bé les paraules.
Aprofito també, per estalviar-li la feina al senyor alcalde al final de la meva intervenció, per adreçar-me a tots els oients de la Ràdio i dir-els-hi que m’he preparat a consciència aquesta intervenció i per tant he utilitzat un guió de lectura, per no deixar de dir les coses que crec que són importants a debatre avui.
La situació en què ens trobem avui, no ve únicament de la crisis actual, ni molt menys; vé d’un model de govern que ha dut a terme Convergència i Unió els darrers 15 anys.
Podem estar d’acord en què el finançament dels ens locals podria ser molt millor, que hi ha dèficits estructurals en el sistema de finançament, però també cal recordar que excloent el sistema de pensions i subsidis de la Seguretat Social, la despesa està distribuïda entre administracions públiques des de l’any 1999 fins al 2005, amb governs a l’Estat del PP i a Catalunya de Convergència i Unió, de la manera següent:
- L Administració Central de l’Estat ha passat del 34% al 21% de la despesa pública.
- Les Comunitats Autònomes del 25 % al 36 % de la despesa pública.
- Els ens locals de l’11% al 14% de la despesa pública.
Aquestes dades no me les invento estan a disposició de qualsevol persona a la Intervenció General de l’Administració de l’Estat.
Amb la qual cosa es demostra que Convergència i Unió mai ha tingut gaire interès amb els ens locals, ni tan sols amb els 23 anys de govern de la Generalitat han estat capaços de descentralitzar cap els ens locals les competències autonòmiques, és més, els ens locals s’han vist obligats, per la via de les reivindicacions del veïns del municipi, i davant la inacció del govern de la Generalitat, a prestar serveis que eren competència de la Generalitat sense els diners ni els recursos personals i materials, com poden ser les llars d’avis en el seu dia o les escoles bressol, a títol d’exemple.
Per sort, tot això és passat, i ha estat amb els governs tripartits que s’ha encetat aquest debat del finançament local, sense estridències, i ens alegrem que Convergència hagi abandonat les seves tesis jacobines i centralistes del govern de Jordi Pujol, per sumar-se a la sensibilitat municipalista que sempre ha caracteritzat el Partit dels Socialistes.
Però tornem a Tordera que és el que realment interessa als veïns i veïnes del municipi.
Fa 15 anys que es va encetar un model de poble, que no projecte, perquè vostès mai han tingut visió de futur, sempre s’han limitat al dia a dia, en què varen convertir un instrument pervers com va ser el decret llei de liberalització del sòl en un mitjà per fer créixer el poble al marge del seu creixement natural, i sense tenir en compte els serveis i equipaments necessaris per al nombre de persones nouvingudes.
Si bé, és cert, que és un model de poble recolzat per la majoria de les persones del poble que varen anar a votar en les successives eleccions municipals. Però crec que aquells ciutadans del municipi que en el seu dia els hi varen donar el seu recolzament, vist els resultats de la seva gestió comencen a arrepentir-se de la seva decisió.
Vostès varen utilitzar el patrimoni de l’Ajuntament, del poble, per malbaratar-lo, endegant plans parcials per “regalar” el sòl municipal en subhastes curioses per no dir dubtoses, pels preus de venda.
Vostès varen convertir els ingressos extraordinaris d’una activitat urbanística no planificada, ni necessària, per destinar-los a despesa corrent. I aquest no és ni un problema de finançament dels ens locals ni de la crisis actual, és un problema de la seva falta de visió i de projecte de poble, és la causa principal de que avui haguem de votar un pla de sanejament.
Aquesta despesa extraordinària no l’han sabuda gestionar mai. Si han fet algun equipament amb aquests diners, com la Biblioteca o com el Poliesportiu, però cal recordar la desviació de la despesa d’aquestes obres? Sort que no ens trobem amb un cas com el de Palma arena.
Les últimes inversions que vostès han realitzat, molt a pesar seu, les han pogut fer gràcies als governs socialistes, com les obres del FEIL, o del FEOSL, o el Casal d’Avis finançat integrament per la Diputació de Barcelona.
Per altra banda, al senyor alcalde li ha faltat temps per recordar que hi ha molts exemples de municipis governats per gent del nostre partit i d’altres partits, que segons ell, la seva situació financera és igual o pitjor que la de Tordera, això l’eximeix de la responsabilitat de gestionar pesimament el futur de Tordera? És que perquè en altres pobles, que no ser si tenen exactament els mateixos problemes que nosaltres, poden estar mal gestionats això ja el justifica per ser un pèsim governant?
Quina manca d’ambició per fer les coses ben fetes! Quines poques ganes de treballar per millorar els entorns, les infraestructures i els serveis per als veïns i veïnes de Tordera.
Quina manera de descuidar l’economia de les arques municipals, de malbaratar l’esforç econòmic de tots els veïns i veïnes de Tordera i del seu futur.
Però retornem el debat del projecte de poble, el nostre projecte de poble, des de sempre ha estat el del creixement ordenat i equilibrat del poble, un creixement basat en l’ordenació de l’herència de les urbanitzacions, un creixement basat en el creixement natural del poble, un creixement equilibrat entre sol destinat a habitatge, a comerç i a indústria. Un creixement pensat per a tots els veïns del poble no només d’uns quants.
Un creixement amb voreres amples, amb un centre peatonalitzat, que en el seu dia no deuríem saber explicar bé als comerciants i que ara potser ja és massa tard.
Un centre amb un mercat sedentari viu, que faci de motor comercial del poble, que sigui compatible amb el mercat dels diumenges. Volem un poble valent amb les decisions de futur, però no temerari, volem un poble il·lusionat per recuperar el temps perdut i no resignat buscant excuses en els altres.
Per manca d’aquesta valentia i d’aquesta il·lusió en l’equip de govern d’aquests darrers quinze anys hem vist com el nostre poble perdia oportunitats de negoci estratègics en favor dels nostres municipis veïns. Hem vist com les àrees comercials es col·locaven a Blanes o com les industries preferien Palafolls o Fogars, per no anar més enllà.
Som un poble privilegiat que estem perdent oportunitats una darrera l’altra, ja sé que estem amb moments de crisis econòmica, però som un poble excel·lentment comunicat per autopistes (sí, cal insistir en la gratuïtat de la C-32), que tenim accés al tren (sí, també cal insistir que les rodalies no només siguin en direcció Barcelona sinó també en direcció Girona), tenim dos aeroports a tocar i tenim un terme immens, bé, teníem, perquè en bona part l’hem malbaratat, però encara som a temps de redreçar aquesta situació, on són compatibles tots els usos del sòl.
És per això que ens entristeix tant veure com la gestió de l’equip de govern de Convergència i Esquerra Republicana ens ha portat cap aquest situació insostenible amb un pla de sanejament.
I sí, senyor alcalde, quan nosaltres l’advertíem de què era un disbarat la seva política urbanística i financera, i li anticipàvem que acabaríem a on ens trobem avui, vostè treia pit i és feia el fatxenda fent tripijocs amb els ingressos extraordinaris, doncs ja està, ja ha espremut les reserves de futur del poble, ja en prou feines ens queda patrimoni municipal, i ara què? També traurà pit? ens dirà que estàvem equivocats? Per la seva pèssima gestió, vostè ha hipotecat en bona part les decisions de futur que han de prendre les generacions futures.
El pressupost que vostès avui presenten es basa en un pla de sanejament, que per dir-ho suaument, ens provoca perplexitat.
Ara recullen en la seva memòria, les previsions d’ingressos que nosaltres haviem pronosticat en el anteriors plens de pressupostos, quan denunciavem que inflaven els ingressos, de manera irreal, per sostenir una despesa corrent elefantina.
Si nosaltres no sóm acadèmics en la matèria hi ho varem veure, a vostès que menyspreaven els nostres arguments el pas del temps no els deixa en molt bon lloc, que diguem, més aviat la memòria del seu pla de sanejament posa de manifest el paper ben galdós que ha jugat la regidoria d’hisenda durant aquests anys.
Senyora regidora hisenda, un es pot equivocar en el pronòstic de les incerteses, però mentir delibaradament en les previsions d’ingressos, que és el que vostè ha fet amb els últims exercicis pressupostàris, l’hauria de portar a presentar la dimisió en aquest ple, i senyor alcalde, si a la senyora regidora li falta valentia o sentit de la responsabilitat per dimitir, l’hauria de cessar vostè mateix, ara mateix. Perquè és més que evident que des de l’any 2000 vostès han destinat recursos extraordinaris a despesa corrent, i des de finals del 2007 ja es disposaven indicadors que anunciaven aquesta crisis ecònomica, accentuada a Tordera per l’ús abusiu dels instruments urbanístics.
Gràcies a la seva pèssima gestió, per quadrar els ingressos amb la despesa, que ja veurem més endavant, en quin tipus de despesa, fan pagar a tots els veïns i veïnes la factura, amb una revisió cadastral dels immobles i pujant els tipus impositius de l’IBI al tipus màxim permès per la Llei d’Hisendes Locals. Creuen que és assenyat que tots el ciutadans del poble hagin de pagar el forat que vostès han provocat? I sense assumir cap responsabilitat?
També ens sorpren que vostès estimen que el sector de la construcció es reactivarà en dos anys.
El govern de l’Estat, en un conjunt d’actuacions que inclou el FEOSL, està incentivant un canvi de model productiu de l’Estat en què el paper del sector de la construcció tindrà menys pes, i haurà de reorientar-se cap a la rehabilitació d’habitatges i l’adequació d’aquests a criteris de sostenibilitat, i vostès preveuen que es reactivarà la construcció de nous habitatges en dos anys a Tordera! Quan fa un any varem tirar enrere un ARE a Sant Pere perquè hi ha un excés d’habitatges buits! Però vostès ens prenen per tontos?
Preveuen un increment anual dels ingressos en concepte d’IAE del 15%, suposem que es deu a les expectatives de que el grup Inditex sol·liciti a l’Ajuntament una llicència d’obres per a construir un centre comercial amb els outlets de les seves marques. Però el pla de sanejament és per al periode 2010 -2012 i ja estem a finals del mes d’abril. El 15 % d’aquest any segurament que no, és més, després de que tanqués Fibracolor, els ingressos per IAE disminuiran considerablement, i per al any 2011 ningú l’assegura, en el millor dels casos aquest increment es produirà el 2012, l’últim any del pla, però no des del punt de partida del 2009 sinó del 2011 que serà molt pitjor.
I mentrestant que pensen fer per incrementar l’activitat industrial del poble? Perquè IAE només el paguen les empreses que facturen més d’un milió d’euros l’any.
En l’apartat d’ingressos indirectes en concepte de taxes i preus públics, és on es posa de manifest, en primer terme, el què esmentavem abans de la seva pèssima gestió al destinar ingressos extraordinaris a despesa corrent.
Ens diuen en el pla de sanejament que molts dels serveis que presta l’Ajuntament són deficitàris, és clar, vostès subvencionaven aquests serveis amb els ingressos extraordinaris, serveis que ara els usuaris, en una situació de crisi, hauran de pagar el cost real, just a la inversa de les lleis de l’economia.
Si de debó aquests serveis són nencessaris per als veïns i veïnes del poble, s’haurien de pagar els costos reals d’aquests serveis en moments de bonança ecònomica i s’haurien de subvencionar en els moments de crisi.
I en aquest sentit el què ens provoca més enuig és que el servei de transport escolar col·lectiu no obligatòri, vostès varen enganyar als pares i mares de Tordera, perquè oferien un servei aparentment gratuït.
Perquè l’oferta ecònomica de l’empresa adjudicataria era la més cara, i s’ha anat pagant amb els ingressos extraordinaris d’una activitat urbanística que ha hipotecat, en bona part, el futur dels seus usuaris. I que ara els pares i mares hauran de pagar el cost real amb escreix, amb l’imposició de tarifes i amb l’increment dels impostos locals.
És més, com hem dit en el punt anterior, la sentència del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya també ens dóna la raó en aquest punt.
I afirmar això no és ser demagògic, és ser realista, els fets així ho demostren, a pesar seu.
També per aquest motiu la regidora d’Hisenda hauria de dimitir en aquest Ple.
I finalment tenim la perla de l’empresa municipal TUA, la gran obra de govern de Convergència i Unió i Esquerra Republicana, la gran empresa de Camprodon, no hem d’oblidar que és en aquell poble on tenia el seu domicili social.
Ara desmantelarem la TUA, i a més a més, tindrem superhavit, quina barra! Quin cinisme! Quin perill per al vilatants de Tordera.
Suposo, que amb sarcasme, el pla de sanejament ens recorda que tenim un deute creditici de 4.000.000 € per avançar part de les quotes urbanístiques que no poden fer front els propietaris dels terrenys afectats pels plans parcials.
Vostès preveuen que els propietaris, en un any, del 2010 al 2011, passaran de no poder fer front a unes quotes urbanístiques perquè està aturat el mercat immobiliari i hi ha crisis ecònomica a poder pagar sense dificultats perquè l’any que ve ja hi haurà demana de nova construcció i la crisis ja s’haurà superat.
Que l’any que ve potser ja no hi hagi creixement negatiu de l’economia espanyola no vol dir que estiguem com en l’any 2006. Segurament estarem igual de bé que ara, i com que és una previsió sobre una incertesa potser estic equivocat, ja m’agradaria!
I sobretot, els propietaris podran fer negoci amb els terrenys perquè hi haurà una gran demanda de terrenys per edificar de nou, segur!
Quan acabi la carència del crèdit i haguem de girar les quotes urbanistiques, aquestes no es cobraran, i haurem d’executar el deute i així, malauradament, recuperarem patrimoni per al municipi. Però els 4.000.000 €, patrimoni inclòs, encara quedaran pendents de pagar. Qui els pagarà? El gerent de la TUA? L’equip de govern? Els propietaris? Els veïns i veïnes del poble!
I aleshores de que hauran servit tots els esforços econòmics que hem exposat en els punts anteriors? De res, veïns i veïnes de Tordera, l’esforç econòmic que ens demana l’equip de govern no haurà servit de res. I per més inri el forat econòmic encara serà molt més gran. És per això que no només ha de dimitir avui la regidora d’hisenda, ha de dimitir també els qui han tingut responsabilitats de govern amb l’urbanisme del poble, l’alcalde i la regidora d’urbanisme, per fugir cap endavant i hipotecar el futur del poble.
Finalment i per acabar, ens queda la sospita que hem pagat serveis a cost de luxe asiàtic, quan el pla ens parla de les mesures ha adoptar, per al període 2010-2012, en les despeses corrents. O la qualitat del servei baixarà molt, o hi havien despeses innecessàries o s’estaven pagant a un preu exhorbitat,com per exemple amb el cas de la neteja viària, que es preveu reduïr la despesa un 50% en dos anys.
Creuen honest que les seves compareixences davant de la Justicia Penal i els seus advocats els hagim de pagar de les arques municipals? No tenen vergonya? La responsabilitat penal es personal , no de l-Ajuntament. Podem treure les factures que vostes van volguer amagar a la regidora De Diego i recordar les important sumes de diners pagades a Abogados Cuatrecasas.
Estem poc orgullosos que el temps ens hagi donat la raó, i que per fer un exercici de responsabilitat se’ns hagi titllat de portadors de males noticies o de demàgogs en el millor dels casos o d’inventar-nos les coses, de faltar a la veritat o de mentiders.
El fets, que són tossuts, posen de manifest que qui ha practicat la demagògia, ha enganyat als veïns i veïnes de Tordera durant els últims 15 anys són vostès, l’equip de govern.
Vostè senyor Costas més enllà del seu discurs, ha perdut tota credibilitat, perquè amb els fets d’aquests dos últims anys ha avalat aquesta manera de desgovernar i de pèsima gestió econòmica.
Avui més que mai, sens fa díficil de compendre perquè vostè va avalar amb un pacte de govern aquest cúmul de despropòsits.
Aquest poble, en aquests moments de crisi, necessita d’un govern valent i amb il·lusió, que no estiri més el braç que la màniga, que concensui amb els veïns i veïnes un projecte de poble per als propers anys, que repari els desperfectes d’aquests anys de govern i que treballi per sentar les bases d’un poble millor, que aprofiti els seu potencial i les seves oportunitats.
Es per tot això que demanem la dimisió de les regidores d’hisenda i urbanisme i del senyor alcalde.
Es per tot això que el nostre vot al pla de sanejament serà en sentit negatiu.
Moltes gràcies veïns i veïnes de Tordera
2 comentarios:
para saber a quien votamos, una pregunta:
quien escribe los discursos? me gustaria felicitarle, por bien o por mal, ha tardado 3 añitos en desperarse. al menos ahora sus chicos tienen algo que leer.
Gracias.
Por el bien de Tordera espero que la oposición no se limite a escribir buenos discursos. De todos modos enhorabuena ya que por algun sitio hay que empezar y mas vale tarde que nunca.
A seguir por este camino, sin olvidaros que un Ayuntamiento se debe al pueblo y no a la inversa.
Publica un comentari a l'entrada
Gracias por tu comentario!